woensdag 15 juli 2015

Parkeerassistenten in Rotterdamse garages

Rotterdamse parkeergarages krijgen mogelijk volgend jaar parkeerassistenten voor elektrische auto's. Op die manier kunnen de bestaande laadpalen efficiënter worden gebruikt. Die oplossing is bedacht door studenten van de Rotterdam School of Management aan de Erasmus Universiteit.

Door de groei van het aantal elektrische auto's ontstaat er een tekort aan laadpalen. Anderzijds staan veel wagens de hele dag te laden, terwijl dat niet nodig is.

Rotterdamse studenten

Drie Rotterdamse studenten hebben een berekening uitgevoerd naar de haalbaarheid van dit zogenoemde 'Valet Charging'. Speciale chauffeurs nemen de sleutel van de automobilist in ontvangt en parkeren de auto tijdelijk bij een beschikbare laadpaal in de stad.
Het is de bedoeling dat de automobilist aangeeft wanneer hij zijn auto weer nodig heeft. De chauffeur levert de wagen daarna op de afgesproken tijd en plaats weer af. Komend najaar gaat Rotterdam bekijken waar en hoe het systeem precies kan worden ingevoerd.

Netbeheerder Stedin is enthousiast

Baerte de Brey, manager elektrisch vervoer bij netwerkbeheerder Stedin, ziet ook dat het efficiënter kan. “De afgelopen jaren zijn er enorm veel elektrische auto’s bijgekomen. In de praktijk worden die vaak in de lease gedaan. Mensen komen ’s ochtends aan bij een bedrijf of parkeergarage en pluggen daar in."

Positieve business case

Dat is niet nodig, zegt hij. Als je efficiënter gebruik wil maken van de laadpalen en meer auto’s wil kunnen opladen, dan moet je iets anders gaan doen. De studenten hebben ons laten zien dat er een positieve business case is. Als je een groot aantal elektrische auto’s in de garage hebt, dan lever je je sleutels in bij de receptionist of gebouwenbeheerder. Zodra een elektrische auto vol is, dan rouleert die auto met een auto die leeg is. Zo blijft de belasting op het elektriciteitsnet van Stedin mooi laag en doe je ook iets goeds voor het milieu.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten