donderdag 9 oktober 2014

Brabant In-Car III

In de provincie Noord-Brabant vonden de afgelopen jaren succesvolle proeven met in-car-technieken plaats. Deze technieken hebben als doel het gedrag van weggebruikers te beïnvloeden door hen individueel te informeren via smartphone, tablet of navigatiesysteem. Het logische gevolg van Brabant In-Car I (testen van nieuwe technieken) en Brabant In-Car II (inzicht geven in opschaalmogelijkheden) is Brabant In-Car III. Binnen dit programma ligt de nadruk op het oplossen van concrete doorstromingsproblemen op de A67.

De A67 is een snelweg met 2x2-rijbanen, veel vrachtverkeer, korte invoegstroken en veel woon-werkverkeer in de spits. Er gebeuren zo’n vierhonderd ongelukken per jaar, waarvan veertig procent met vrachtauto’s. In het algemeen stroomt het verkeer er slecht door en is de weg onveilig.

Drie projectvoorstellen Brabant In-Car III

Daarom hebben eind oktober 2013 drie consortia hun projectvoorstel gepresenteerd waarmee ze de doorstroming van het verkeer willen bevorderen. Dat gebeurde tijdens de kick-off bijeenkomst van Brabant In-Car III. De consortia dragen zelf 2,1 miljoen euro bij aan het project; vanuit de overheid is er een subsidiebudget van 1,5 miljoen euro. In 2014 moeten de eerste concrete resultaten worden opgeleverd.

De volgende drie consortia werken met de volgende projecten mee aan Brabant In-Car III:

Smoover

Dit consortium bestaat uit Cygnify, Locatienet, Adapticon, TVDV ITS Consultancy, TBouw Communicatie en TU Delft. Zij gaan in 2014 Smoover uitrollen: in-car navigatie in de vorm van een app die realtime persoonlijke rijadviezen geeft. De data waarop de file-informatie en verkeersvoorspellingen worden gebaseerd, zijn afkomstig van de overheid, de appgebruikers zelf en eigen software van Smoover. Eind 2014 wordt het effect van Smoover gemeten op de filevorming op de A67 in Noord-Brabant en Limburg.

ZOOF

Dit consortium (gestart met de werktitel ‘Doorstroomrijden’) wil weggebruikers tijdens het autorijden actuele, individuele rijadviezen verstrekken, zodat ze hun rijgedrag zodanig aanpassen dat filevorming wordt tegengegaan. Dat gebeurt via een app die als second screen in de auto kan worden gedraaid. Weggebruikers krijgen punten als ze de adviezen van de app opvolgen (gamification). De punten die met ZOOF worden verdiend, leveren allerlei mooie voordelen op bij ZOOF-partners: dat zijn bedrijven die zich bij ZOOF hebben aangesloten en die gebruikers van ZOOF voordeel bieden op hun producten en diensten.

Dynamic Lane Guidance

Dit consortium biedt een groep weggebruikers een TomTom-routenavigatieapp die is uitgebreid met dynamische rijstrookbegeleiding. De gebruiker krijgt te horen welke rijstrookpositie ideaal is en welke snelheid de juiste is om files te voorkomen. Sommige vrijwilligers krijgen een camera en radarmonitor ingebouwd om te onderzoeken of door eigen waarnemingen de doorstroming kan worden verbeterd. Ook wordt getest of communicatie tussen voertuigen en infrastructuur meerwaarde heeft voor de doorstroming van het verkeer. De TU Delft bundelt alle gegevens en geeft een advies terug aan de navigatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten