woensdag 22 april 2009

Hoezo te weinig verkeersborden?

Er is groot nieuws. De ANWB heeft het onderzocht dus het klopt. Het was op het acht uur journaal dus het is belangrijk: in de provincie Zuid-Holland weten weggebruikers niet goed hoe hard ze mogen rijden. De ANWB pleit voor meer borden met de maximumsnelheid om het aantal ongelukken terug te dringen. Zeer recent heeft een ander gezaghebbend instituut, het SWOV, ook een standpunt ingenomen over de hoeveelheid verkeersborden. Zijn er echt te weinig verkeersborden?

Ik ga niet in op het ANWB-onderzoek. Als een van de vijf belangrijkste aanbevelingen is dat er een kruispunt op de N444 verbeterd moet worden, dan twijfel ik aan de strekking van het onderzoek. Incidentele problemen oplossen door - zelfs landelijke – algemene veranderingen is nooit goed.

Wat ik belangrijker vind, is de vraag wat er veranderd is sinds het begin van de jaren negentig. Destijds werden de Wegenverkeerswet en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) vernieuwd, Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft een paar jaar geleden nog een prachtige brochure uitgegeven over alle borden zodat voor iedereen duidelijk is wat de bedoeling is. Een van de redenen om het RVV te vernieuwen was dat de weggebruiker een beetje gek werd van de “bordenwouden”. Om daar een einde aan te maken, om het straatbeeld te verfraaien en om ook nog eens kosten te besparen, werden zoneborden ingevoerd en overbodige borden zoveel mogelijk weggehaald.

Iedereen die rijles heeft gehad, weet dat hij in de bebouwde kom over het algemeen maximaal vijftig mag rijden. Het is dan ook bekend dat je op een snelweg maximaal honderd of honderdtwintig mag en negentig met een aanhanger. Ook weet iedereen dat je op een straathoek borden kunt tegenkomen; behalve dat je oplet of je niemand aanrijdt hoor je ook nog te kijken welke regels in een specifieke straat gelden. Misschien wordt de automobilist wel teveel verwend en zou hij anders moeten redeneren? Van “ik snap het niet dus het is niet goed” naar “ik snap het niet dus ik zal maar eens wat beter opletten”?

Ik vind dat het plaatsen van meer borden een achterhaalde oplossing is. We moeten eerder toe naar een eigentijdse informatievoorziening. Opel komt met Opel Eye: een hulpje dat verkeersborden kan lezen. De navigator in mijn auto vertelt mij netjes wat de maximale snelheid in zo goed als elke straat in Europa is. Het is nog maar een kleine stap naar een apparaatje dat ervoor zorgt dat ik die snelheid niet overschrijdt. Met TomTom lopen we in Nederland ook nog eens voorop in de ontwikkelingen dus ik voorzie een spoedige en gouden toekomst voor alle weggebruikers die het nu nog niet snappen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten