woensdag 9 december 2015

Een toekomst met connected en coöperatieve innovaties

Het Practical Knowledge Café vond deze keer plaats tijdens de Dag van Verkeer en Mobiliteit op donderdag 26 november. De Dag van Verkeer en Mobiliteit is een jaarlijkse vakbeurs in Houten en stond dit jaar in het teken van Intelligente Transport Systemen (ITS). Na een dag vol interessante gesprekken en inhoudelijke sessies over ITS -projecten en diensten in het ITS paviljoen is er afsluitend een Practical Knowledge Café.

Beleidsmedewerkers, wegbeheerders, ondernemers en belanghebbenden wisselen dit keer kennis uit over wat er binnen het programma ITS gebeurt. Onder leiding van Caspar de Jonge (programmamanager Beter Benutten ITS) wordt vooruitgeblikt op een toekomst met connected en coöperatieve innovaties.

Heilige graal

Bram Hendrix, Smart Mobility manager AutomotiveNL, neemt de zaal in rap tempo mee naar een toekomst waarin wij en onze slimme auto’s zijn verbonden met andere auto’s, smartphones en systemen, zoals verkeerslichten. ‘De zelfrijdende auto is de Heilige graal, op weg daarnaar toe werken mens en machine steeds beter samen’, stelt Hendrix.

Hij maakt zijn toekomstbeeld concreet met voorbeelden. Zo kunnen we binnen vijf jaar vanuit de auto een vrije parkeerplek reserveren en worden we hier naadloos naartoe geleid. Communicatie tussen auto’s geeft ons de ruimte om probleemloos in te voegen. Vrachtverkeer krijgt binnen afzienbare tijd voorrang bij verkeerslichten en kan zo 13 procent besparen op brandstof. Hendrix blijft realistisch, want het zal zeker tot 2075 duren voordat we onze kinderen kunnen toevertrouwen aan een zelfrijdende auto die hen veilig naar school brengt.

Snelle en complete data

Steven Logghe, Business Unit Director Be-Mobile, benadert de weg naar de zelfrijdende auto vanuit een ander perspectief. Voor het overnemen van de operationele rijtaak moet een auto binnen een seconde beslissingen kunnen nemen. Dat vraagt een supersnelle verbinding. In dat opzicht verwacht hij veel van 5G. ‘Dat is vele malen sneller dan glasvezel en zal een gigantische ontwikkeling ontketenen.’

Een andere voorwaarde, die ook al noodzakelijk is voor de tactische ondersteuning van onze rijtaak, is ruwe, snelle en complete data. Steven wil de data ‘vers als vis en rauw als sushi’. Met de inspanningen rondom het ITS thema Data Top 8 komen wegbeheerders aan die wens tegemoet, zo blijkt uit de presentatie van Patrick van Norden, regisseur Verkeersmanagement en Wegenstructuur, Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Debat vanuit de praktijk

Wim Vossebelt, CEO V-Tron, en Paul van Koningsbruggen, programmamanager Technolution, wisselen in een afsluitend gesprek hun ervaringen uit met het ondersteunen van de tactische rijtaak. Beiden hebben ervaring met de ontwikkeling en implementatie van apps die automobilisten hierbij ondersteunen (ZOOF en Flowpatrol). Uit die ervaringen blijkt dat het nog niet eenvoudig is om forenzen te motiveren zo’n applicatie te gebruiken. Externe beloningen en spaarsystemen blijven nodig, ook al omdat het resultaat van goed gedrag (het voorkomen van een file) voor gebruikers niet direct merkbaar is. Een andere succesvoorwaarde is opschaling naar landelijke of liever nog internationale diensten.

Tot slot gooien beide heren nog een ‘knuppel in het hoenderhok’. Ze willen helderheid over de rolverdeling tussen private en publieke partijen. Want als nieuwe technieken het verkeersmanagement steeds meer gaan overnemen, zal die rol verschuiven naar private partijen. Dat vergt langjarige, consistente afspraken over rol- en taakverdeling.

Bron: Platform Beter Benutten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten