woensdag 10 juni 2015

Subsidie voor overheden die laadpalen stimuleren

Voor gemeenten en provincies is 5,7 miljoen euro beschikbaar om het plaatsen van laadpalen rendabel te maken voor marktpartijen. De decentrale overheden moeten ook zelf investeren. Met de extra bijdrage in de vorm van een Green Deal hoopt het rijk het elektrisch rijden een impuls te geven.

Subsidie nodig voor marktontwikkeling

Op dit moment staan er zo’n 6.000 laadpalen in de openbare ruimte. Via de Green Deal kan dit tot 2018 met circa 8000 laadpalen worden uitgebreid. Uitbreiding van laadinfrastructuur is essentieel voor de marktontwikkeling van elektrisch rijden, stelt het rijk. Voorlopig is daar subsidie voor nodig, legt woordvoerder Frans Nederstigt uit van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, die de uitkering gaat verzorgen. ‘Er is nog geen sprake van een rendabele businesscase voor openbare laadpalen. Dat is de belangrijkste belemmering voor de markt om dit op te pakken.’ Door schaalvergroting en innovatie kan de prijs van laadpalen omlaag en neemt de markt vanaf 2018 het roer over, verwachten het rijk. Naast de 5,7 miljoen voor laadinfrastructuur, komt er 1,5 miljoen euro beschikbaar voor innovatie.

Kosten zullen dalen

De bijdrage van het rijk is dit jaar maximaal 900 euro per laadpaal. Volgend jaar gaat dat bedrag omlaag vaan 600 euro, het jaar daarna naar 300 euro, zegt Nederstigt. De verwachting is immers dat ook de kosten voor de laadinfrastructuur zullen dalen. Op dit moment liggen de kosten voor een laadpaal rond de vijfduizend euro, zegt de woordvoerder. Om in aanmerking te komen voor de rijksbijdrage, moeten overheden zelf een (minimaal) even grote subsidie verlenen. De rest komt voor rekening van de initiatiefnemer.

De rijksbijdrage wordt via het gemeentefonds of provinciefonds uitgekeerd. Meer informatie over de uitkering staat vanaf 15 juni op www.rvo.nl/laadinfrastructuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten