vrijdag 13 februari 2015

Ecotap en Allego, een mooi koppel

Vanmiddag ben ik op bezoek geweest bij Ecotap in Boxtel. Ik heb me op de hoogte laten stellen van de nieuwste ontwikkelingen op het gebod van oplaadpalen. Er zijn serieuze slagen nodig op het gebied van laadinfrastructuur en waarschijnlijk is een open marktmodel wel het meest geschikte model, met een vliegwielfunctie voor rijders en leveranciers.


Minister Schultz plaatst een Ecotap
Reinier van den Berg van Ecotap kwam met het nieuws dat Ecotap en Allego elkaar hebben gevonden. Ecotap is een van de grootste makers van oplaadpalen en bekend van de fietsoplaadpaal met zonnepaneel. Ecotap heeft eveneens een terugverdienmodel ontwikkeld waardoor het voor aanbieders aantrekkelijk is om in laadpalen te investeren. Allego gaat nog een stapje verder, Allego investeert zelf in de laadinfrastructuur en vraagt van de overheid niets meer of minder dan een vergunning om de palen ergens te plaatsen. Allego is geen fabrikant, Allego is een serviceverlener op het gebied van laadinfrastructuur en voorheen bekend als Alliander. Dankzij dit open marktmodel gedraagt Allego zich eigenlijk hetzelfde als Shell of Esso of als FastNed maar dan op plaatsen waar de elektrische rijder gemakkelijk kan komen: voornamelijk in de bebouwde kom. Ook de kracht van Ecotap ligt in de bebouwde kom.


Ook Helmond, Zaltbommel en Groningen hebben de markt voor oplaadpalen opengegooid. Uiteraard mogen we dat van Helmond verwachten, als kloppend hart van innovatie in mobiliteit. Het open marktmodel dus, waardoor overheden zo weinig mogelijk omkijken hebben naar het leveren van stroom voor fietsen en auto's. De overheid is tenslotte geen stroomleverancier. Overigens geldt het open marktmodel niet alleen voor aanbieders van stroom op grote schaal, elke gebruiker van een elektrisch voertuig kan een aanvraag indienen die vervolgers door een elektriciteitsaanbieder wordt afgehandeld.

Oplaadhek
Verder heb ik nog een kijkje in de keuken genomen bij Ecotap, dat momenteel gigantisch uitbreidt. Ecotap werkt veel met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en levert alleen al vanwege dat feit een aandeel aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

In november 2014 had ik al kennis gemaakt met de creativiteit van Ecotap: "een oplaadpaal hoeft niet aan een paal te hangen". Integreren met toegangshekken of met fietsenrekken, alles is in feite mogelijk. Toch blijft een van de nadelen van de oplaadbare fiets dat elke fiets zijn eigen type oplader en mogelijk zijn eigen stekkertje heeft. Daar zouden de producenten van elektrische fietsen nog een stap in kunnen zetten.



Oplaadrek
De fietsenrekken, eventueel aangevuld met een zonnepaneel, zijn uitermate geschikt om te plaatsen bij toeristische attracties, parken en bossen. En uiteraard bij allerlei uitspanningen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten