zaterdag 10 januari 2015

Lobbyclub Fietsberaad wil maximum snelheid op fietspaden

Er is iets vreemds aan de hand. Op 7 november 2014 schreef ik op deze blog dat het Fietsberaad tot de conclusie was gekomen dat de snelheidsverschillen tussen de gewone fiets en de elektrische fiets "pedelec" eigenlijk niet eens zo groot is. De gemiddelde rijsnelheid van een pedelec is iets meer dan 23 kilometer per uur. Daarom adviseert het Fietsberaad een maximale snelheid van 25 kilometer per uur op fietspaden. Dat zal ze leren, die racemonsters!

Leest u even mee? November 2013: Fietsberaad zegt dat de snelheid van de pedelec véél hoger dan die van de normale fiets ligt. November 2014: Fietsberaad stelt vast dat het allemaal wel meevalt. Januari 2010: Fietsberaad pleit voor maximum snelheid op fietspaden. Motivatie: de pedelec rijdt te hard. De wendbaarheid van Fietsberaad is in ieder geval bijzonder hoog. De Fietsersbond overigens, de andere lobbyclub voor de fiets, stelt voor om de maximum snelheid op 30 kilometer per uur vast te stellen. Een proef in Franekeradeel liet zien dat het percentage fietsers dat op fietspaden binnen de bebouwde kom harder dan 30 rijdt daalt indien er een maximum snelheid wordt ingesteld en dat de hardfietsers naar de rijbaan verdwijnen. Maar dat is dan ook volstrekt logisch.
Otto van Boggelen, programmamanager bij het fietsberaad heeft het juist weer over het feit dat een maximum snelheid van 20 of 30 heel normaal is voor fietspaden. Misschien moet het kenniscentrum Fietsberaad toch maar eens even met elkaar om tafel wat nu precies die maximum snelheid zou moeten zijn.

"Maximumsnelheid van 25 kilometer p/u straft fitte fietser" vindt het Haagse PvdA-raadslid Lobke Zandstra. De PvdA Den Haag ziet niets in het idee van het CDA in Den Haag dat zij graag een maximum snelheid van 25 kilometer per uur willen voor fietspaden in Den Haag. Ook in politieke zin is niet iedereen het met elkaar eens. Verschillende grote steden hebben afwijkende visies op het vraagstuk en en ook binnen politieke partijen lopen de meningen nogal uiteen. Op de verschillende blogs van Fietsberaad en de Fietsersbond maar ook op de sites van politieke partijen en andere kennissites zijn de deskundigen en mensen die er iets van moeten vinden het volgens mij nog lang niet met elkaar eens.

De pedelec en trouwens ook verschillende andere met een elektromotor of mogelijk zelfs met een benzinemotor aangedreven fietsen, driewielers of bakfietsen vormen een prima alternatief voor de auto. Die is immers zwaar en verbruikt veel meer brandstof. Ook neemt de auto meer ruimte in en ook ruimte is schaars in Nederland. Daarom moet je de mogelijkheden voor deze nieuwe lichte voertuigen niet inperken maar juist alle ruimte geven. Ruimte ook in letterlijke zin, door fietspaden te verbreden waar dat kan en brede fietspaden aan te leggen. Ik voorspel een grote groei van de LEV, de lichte elektrische voertuigen, of er nu twee, drie of vier wielen onder gemonteerd zijn.

Per 1 januari 2017 wordt de snelle elektrische fiets volgens Europese richtlijnen toch al officieel een bromfiets dus welk motief is er om nu nog allerlei wetswijzigingen op te tuigen die over iets minder dan twee jaar alweer achterhaald zijn? Het zal sowieso wel een jaar of twee duren om de wet te wijzigen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten