dinsdag 9 september 2014

Veerse vliegende auto

Na dit bericht hou ik er echt mee op. Tenzij ik natuurlijk iets spectaculairs te melden heb. De vliegende auto heeft gewoon op dit moment ongezond veel aandacht. Des te aantrekkelijker is het om te lezen dat een Nederlands bedrijf heel snel met de productie van een enigszins betaalbare vliegende auto begint. Dat meldt Omroep Brabant.  


PAL-V Europe NV, de onderneming die de PAL-V ontwikkelt, zit in Raamsdonksveer. Het management bestaat uit een team van Nederlandse ondernemers met expertise in de luchtvaart, de auto-industrie, research en marketing. De onderneming is erin geslaagd de beste talenten en kennis bijeen te brengen voor de ontwikkeling van de PAL-V.

De onderneming is aanvankelijk gefinancierd door een groep informele investeerders. Daarnaast werd een loan (innovatiekrediet) verkregen van het ministerie van economische zaken. Drie Nederlandse ministeries steunen het project vanwege de technische innovatie en de economische potentie. “De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij” (BOM) heeft PAL-V Europe NV ondersteund bij een OP-Zuid subsidie en een internationaal technologie transfer project. Zij zal ook in de toekomst betrokken zijn bij de verdere opbouw van het bedrijf.

Professionele gebruikers en bedrijven onderzoeken de mogelijkheden om hun effectiviteit en efficiën- tie met de PAL-V te verbeteren. Belangrijke potentiële klanten zoals de politie, het leger en Flying Doctors hebben belangstelling getoond en zien mogelijkheden bij hulp in rampgebieden, bewaking en beveiliging. Met een aantal partijen worden al besprekingen gevoerd over hun specifieke wensen.

De PAL-V biedt de gebruiker steeds de keuze tussen vliegen en rijden. Dat betekent een snelle verbinding van deur-tot-deur voor zowel privé personen als voor professionele gebruikers en bedrijven. Het bereik in de lucht is tussen de 350 en 500 kilometer, afhankelijk van het PAL-V type en de belading. Rijdend heeft de PAL-V een bereik van circa 1200 kilometer. De PAL-V rijdt op benzine zoals andere auto’s. Er komen ook uitvoeringen die op biodiesel of bio-ethanol rijden.

De PAL-V kan een snelheid bereiken van 180 kilometer per uur, zowel op de weg als in de lucht. Op de weg combineert het aerodynamische, driewielige voertuig het comfort van een auto met de wendbaarheid van een motor, dankzij het unieke gepatenteerde kantelsysteem. Rijdend accelereert de PAL-V als een sportauto en neemt bochten als een motor. Vliegend is de PAL-V vergelijkbaar met een standaard gyrocopter. Het toestel is stiller dan een helikopter vanwege de langzamere rotatie van de rotor. De PAL-V stijgt op en landt met lage snelheid, is gemakkelijk te besturen en men kan hem niet overtrekken. 

De PAL-V is daardoor een van de veiligste vliegtuig types. Een brevet halen vereist maar 20 tot 30 uur training. Overheden bereiden zich al voor op een toename van privévliegen met toestellen zoals de PAL-V. In de Verenigde Staten en in Europa wordt al gewerkt aan “digitale wegen” in de lucht die men dan volgt op basis van GPS informatie. De technieken hiervoor bestaan en maken een veilige groei van dit type luchtvervoer mogelijk. PAL-V is vastbesloten een leidende rol te spelen in deze groeimarkt.

Een fantastisch verhaal... maar waarom niet elektrisch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten