maandag 18 augustus 2014

Opgewarmd verhaal, opgewarmde prut

Een keer in de zoveel tijd steekt het gerucht de kop op dat je van koffieprut prima biobrandstof kunt maken maar telkens verdwijnt de ontdekking weer in de doofpot. Hoe zit het nu echt?


Op de site van Groen7 stond in juni een artikel over het toepassen van koffiedrap als basis voor biobrandstof. Ook Duurzaam Actueel maakte in dezelfde maand bekend dat het ei van Columbus gevonden kan worden in het continent dat nota bene door Columbus ontdekt is.

Duurzaam Actueel citeert: “Die olie heeft gelijkaardige eigenschappen aan grondstoffen die nu gebruikt worden voor biodiesel”, zegt Chris Chuck van de University of Bath. “Maar andere grondstoffen worden geteeld, specifiek om biobrandstof te maken. Koffiegruis is een afvalproduct waarvan we per jaar wereldwijd zo’n acht miljoen ton produceren, 20 procent van dat gewicht kunnen we omzetten in olie waarvan we biodiesel kunnen maken.”. Groen7 verwijst naar hetzelfde onderzoek en geeft een link naar het rapport.

Ruim vijf jaar geleden schreef Trouw er ook al over: "Koffiedrab tanken bij de benzinepomp: als het aan de universiteit van Nevada ligt, kan dat binnenkort. Uit het donkere goedje dat na het koffiezetten overblijft is namelijk biobrandstof te maken, blijkt uit onderzoek. Per jaar wordt er 7,2 miljoen ton koffie geproduceerd, goed voor 1,2 miljard liter biodiesel. De onderzoekers willen beginnen met koffieafval van cateringbedrijven die grote hoeveelheden van het donkere prutje produceren".

Dat "binnenkort" houdt mij bezig, vooral als je bedenkt dat in 2007 de Volkskrant ook al over deze innovatie schreef. Inmiddels zijn we zeven jaar verder, is er ongeveer 10 miljard biobrandstof uit koffie verdampt en lijkt de biobrandstof over de volledige breedte al op zijn retour. Gemiddeld over Europa nam het gebruik daarvan met bijna 7% af in 2013, weet Duurzaam Bedrijfsleven te melden. De derde generatie biobrandstof heeft te lijden onder het imago van eerdere generaties, waarvoor tropisch regenwoud gekapt werd en waarvoor voedsel aan de keten onttrokken werd. De gebruiker heeft er een beetje tabak van maar dat geldt nog niet voor Boeing.

Ik hou het voorlopig op elektrisch rijden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten